ارخیپنکو الکساندر

دانشنامه آزاد فارسی

آرخیپنکو الکساندر. آرخیپِنْکو، اَلِکْسانْدْر (۱۸۸۷ـ۱۹۶۴)(Archipenko, Alexandr)
آرخیپِنْکو، اَلِکْسانْدْر
مجسمه ساز انتزاع گرا، زادۀ اوکراین. از پیش گامان مجسمه سازی کوبیستیبود. مجسمه هایش را، که بیشتر پیکر آدمی بودند، به فرم های ساده و هندسیِ چکیده نماخلاصه می کرد، همچون مجسمۀ زنی درحال شانه زدن مویش(۱۹۱۵، نگارخانۀ تیت، لندن). نیز با نقش برجسته های رنگین طبع آزمایی کرد و آن ها را مجسمه ـ نقاشینامید؛ این آثار را از پلاستیک شفاف و مواد ترکیبی دیگر ساخت، و در برخی از مجسمه هایش از روشنایی برق بهره گرفت. این زمره آثارش به سبب شکل، رنگ، و مواد گوناگونی که در ساخت آن ها به کار برده است، در تحول مجسمه سازی قرن ۲۰ تأثیر عمیقی برجا گذاشتند. آثار آغازینش از توجه و گرایش او به «فرم منفی» (سوراخ ها و خلأ ها) حکایت دارند. در اوایل دهۀ ۱۹۲۰، به تدریج به گویش های سنّتی روآورد و پیکره هایی آفرید که از لحاظ صیقل یافتگی و پیچ وتاب های کلاسیک، ستایش برانگیز بودند؛ تندیس نقره ای(۱۹۳۱ لندس گالری، هانوور) از آن جمله است. آرخیپنکو در کیِفبه دنیا آمد، و نقاشی و مجسمه سازی را در آن جا و نیز در مسکو فراگرفت. در ۱۹۱۰ آموزشگاهی هنری در پاریس دایر کرد. سرانجام در ۱۹۲۳ به نیویورک رفت و آموزشگاه مجسمه سازی خویش را در شیکاگو برپا کرد (۱۹۳۷).

پیشنهاد کاربران

بپرس