اثار مرثیه سرایی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آثار مرثیه سرایی. در فرهنگ تشیع مرثیه سرایی و مدح ائمه اطهار (علیهم السّلام) از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شعر و شاعر، منزلت و جایگاه بلندپایه دارد و شاعران و مدیحه سرایانی که در راستای تبیین اندیشه معصومان والاگهر و اشاعه فضیلت و اخلاق، شعر می سرایند و شعرشان رویکرد ولایی و معنوی دارد به عنوان تاییدشدگان و الهام یافتگان روح قدسی یاد شده اند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمودند: «ان من الشعر لحکمة» همانا برخی از اشعار حکمت است.
پورامینی، محمد باقر، ابو فراس حمدانی، چاپ اول، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، سال ۱۳۸۰، ص۴۱-۳۹.
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در فضیلت سرودن شعر درباره خاندان رسالت می فرماید: «من قال فینا بیت شعر بنا الله له بیتاً فی الجنه»
عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۶۷.
شیعه چهارده قرن برای امامان خود مجلس عزا به پا می کند، مظلومیت و غربت آن حوادث شکننده را باز می گوید. این سوگواریها و ذکر مراثی زمینه ساز انس و الفت و یگانگی با محتوای حادثه، و نفرت نسبت به قساوت پیشه گان و بیدادگران است و مؤثرترین روش در انتقال فرهنگ کربلا و احیاء ارزشهای انسانی ذکر مراثی و سوگواری برای شهدای کربلا و ائمه طاهرین است.سوگواری و ذکر مراثی زمینه ساز تلطیف عواطف و سلامت درون است و بیانگر نفرت از ستم و ستمگران است. مرور شخصیت و خاندان رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) باعث اتصال به ارزشهای الهی می گردد و فاصله ها از نظرگاه تاریخی با خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) کم می شود و این کم کردن و برداشتن فاصله ها در یگانگی و همسویی و همراهی با اهل بیت (علیهم السّلام) بسیار مؤثر است و همین باور و فرهنگ باعث شده است که شیعه عاشقانه و سوگوارانه با به پا ساختن مجلس عزا و ذکر مراثی اباعبدالله و اهل بیت (علیهم السّلام) به تبیین افکار و اندیشه های بزرگان دین بپردازد.پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز در سایه ذکر مصائب و مراثی اهل بیت و شهدای کربلا صورت گرفت و رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس، در هر موقعیت و مناسبتی، حتی در پیروزیها نام و یاد اباعبدالله و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را فراموش نمی کردند و شب های عملیات ذکر اباعبدالله توان می بخشید. مرثیه و سوگواری و زیارت عاشورای ابا عبدالله (علیه السّلام)، برپایی مجالس عزاداری و سرودهایی که به هنگام اعزام نیروها نام و یاد اباعبدالله محور و مدار اصلی آنها بود.مراثی و نوحه های دفاع مقدس افزون بر اندوه و حزن، لحن حماسی و هیجانی داشت و نقش برانگیزانندگی و مهیج برای حضور در جبهه ها یا شرکت در عملیات ها را ایفا می کرد.
محمدرضا سنگری و مهدی عبداللهی، عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس، چاپ اول، مرکز تحقیقات اسلامی، سال ۱۳۸۰، ص۱۹۰ - ۱۹۸.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس