اب مطلق

لغت نامه دهخدا

( آب مطلق ) آب مطلق. [ ب ِ م ُ ل َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) رجوع بمطلق شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آب مطلق. آبی که اطلاق کلمه آب بر آن بدون هیچ اضافه و قیدی صحیح باشد آب مطلق گفته می شود.
آبی است که با چیزی دیگر مخلوط نشده باشد و اگر هم چیزی با آن مخلوط شد، به طوری نباشد که دیگر عرفاً به آن آب گفته نشود؛ مانند: آب باران و آب دریا؛ اگر چه چیزی به آنها مخلوط شده و این آب ها املاحی در خود دارند، ولی باز هم در عرف به آنها آب گفته می شود . از این عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.
اقسام آب مطلق
برخی آب مطلق را به سه قسم: آب جاری، محقون (راکد) و آب چاه و محقون را به آب کر و آب قلیل تقسیم کرده اند.
جواهر الکلام، ج۱، ص۷۱.
آب مطلق در صورت عارض نشدن نجاست بر آن، پاک و پاک کننده یعنی برطرف کننده حدث و نجاست است.
العورة الوثقی، ج۱، ص۶۳.
...

[ویکی شیعه] آب مطلق. آب مُطلَق در مقابل آب مُضاف، به مایعی گفته می شود که عنوان «آب» بدون قید و اضافه بر آن صادق باشد. از این عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.
برخی، آب مطلق را به سه قسمِ جاری، مَحقون(آب راکد) و چاه و محقون را به کرّ و قلیل تقسیم کرده اند. برخی دیگر، آن را به پنج قسمِ کرّ، قلیل، جاری، باران و چاه تقسیم نموده اند. عدّه ای نیز برای آب مطلق، شش قسم: جاری، جوشنده غیر جاری، چاه، باران، کرّ و قلیل ذکر کرده اند.
برخی فقها از آنجا که فایده و اثری در تکثیر اقسام آب مطلق ندیده اند، آن را به اعتبار اعتصام (تغییر نیافتن به ملاقات نجاست) و عدم اعتصام به دو قسمِ معتصم و غیر معتصم تقسیم کرده اند. قسم اول شامل آب کرّ و هر آبی می شود که از منبع و مادّه برخوردار است، مانند آب جاری، چشمه و غیر آن دو، و قسم دوم منحصر به آب قلیل است.

[ویکی اهل البیت] آب مطلق. این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
آب مطلق در قبال آب مضاف، به مایعی گفته می شود که عنوان «آب» بدون قید و اضافه بر آن صادق باشد. از این عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.
برخی آب مطلق را به سه قسمِ جاری، محقون (آب راکد) و چاه؛ و محقون را به کرّ و قلیل تقسیم کرده اند.
برخی دیگر آن را به پنج قسمِ کرّ، قلیل، جاری، باران و چاه تقسیم نموده اند. عدّه ای نیز برای آب مطلق، شش قسم: جاری، جوشنده غیرجاری، چاه، باران، کرّ و قلیل ذکر کرده اند.
برخی فقها از آنجا که فایده و اثری در تکثیر اقسام آب مطلق ندیده اند، آن را به اعتبار اعتصام (منفعل نشدن به ملاقات نجاست) و عدم اعتصام به دو قسمِ معتصم و غیرمعتصم تقسیم کرده اند. قسم اول شامل آب کرّ و هر آبی می شود که از منبع و مادّه برخوردار است، مانند آب جاری، چشمه و غیر آن دو و قسم دوم منحصر به آب قلیل است.
سرانجام برخی دیگر به اعتبار ماده داشتن (یعنی داشتن منبع جوشان همچون چشمه یا غیرجوشان همچون منبع آب که آب از آن در لوله ها جریان می یابد، در صورتی که به قدر کر باشد) و ماده نداشتن آن را به آب دارای مادّه و آب بدون مادّه تقسیم کرده و آب کرّ و قلیل را از اقسام قسم دوم دانسته اند.
آب مطلق، پاک و پاک کننده یعنی برطرف کننده حدث و نجاست چیز نجس است. آب مطلق، اگر معتصم باشد با ملاقات نجاست، نجس نمی شود. مگر آنکه رنگ، بو یا مزه آن به سبب نجاست تغییر کند و اگر معتصم نباشد (آب قلیل) به قول مشهور با ملاقات نجاست، نجس می شود.
آب مطلق با تبخیر از اطلاق خارج نمی شود، مگر آن که با چیزی دیگر ممزوج و سپس تبخیر گردد. در این صورت اگر عنوان آب مضاف بر آن صدق کند، مانند: گلاب، مضاف است.

پیشنهاد کاربران

بپرس