1000 سؤال و جواب فی القران الکریم

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] 1000 (الف) سؤال و جواب فی القرآن الکریم. 1000 سؤال و جواب فی القرآن الکریم نوشته عاشور، قاسم مجموعه ای از لطائف و مطالب بسیار ارزشمندی است که از مطالعه کتب تفسیری و آثار مربوط به علوم قرآنی نصیب نگارندۀ آن گردیده و او به تبویب و ترتیب آنها به صورت سؤال و جواب پرداخته است.
این کتاب مشتمل بر 9 باب است.گزیده هایی از تفسیر قرآن، اعجاز عددی قرآن در مورد برخی واژگان همچون «صبر» و «أجر» که هر کدام به همراه مشتقاتشان بطور مساوی؛ یعنی 102 بار در قرآن آمده اند، یا «عقل» و «نور» که هر کدام با مشتقاتشان 49 بار در قرآن تکرار شده اند و غیره ضرب المثل هایی که در بطن آیات قرآنی وجود دارد از قبیل «خیر الامور أوسطها» که در چهار موضع به آن اشاره شده است:
و فیره یا ضرب المثل: لا تلد الحیة الاحویّة که در آیۀ شریفه «و لا یلدوا إلاّ فاجرا کفارا» می توان آن را یافت.
موضوع زن در قرآن از دیگر موضوعاتی است که صفحاتی از این کتاب بدان اختصاص یافته است. تشویق اسلام به ازدواج، فرزند صالح، صفات و ویژگی های همسر مطلوب، تفسیر «درجه» در آیه شریفه: «و للرجال علیهن درجة»، حقوق زوجیت، محارم و غیره در این باب مورد بررسی قرار گرفته است.
به برخی موارد اعجاز بیانی این کتاب آسمانی در بابی دیگر پرداخته شده است. برخی از مسائل مربوط به علوم قرآنی نظیر علت جمع آوری قرآن در زمان ابوبکر، تفاوت جمع و تدوین ابوبکر با جمع و گردآوری عثمان بن عفان، نامهای دیگری که برای برخی سور قرآنی ذکر شده است و غیره، سؤال و جوابهائی مربوط به داستانهای قرآنی مانند: نهر الابتلاء، یوم بدر، فتح مکة، داستان موسی و غیره، غزوات و جنگ هایی که پیامبر در آن شرکت داشتند، برخی لطائف قرآنی نظیر اینکه اسلام دین آسان و سهلی است، کلمۀ طیبة، تمام طب که در آیه شریفه:«کلوا و اشربوا و لا تسرفوا»بیان شده است و غیره محتوای سایر ابواب این کتاب را شکل داده اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس