تصرف

/tasarrof/

مترادف تصرف: استملاک، تصاحب، تملک، ضبط، قبض، قبضه، اشغال، تسخیر، تسلط، چیرگی، دست اندازی، غلبه، ازاله بکارت، تصاحب کردن، تغییر، دگرگونی، به دست آوردن، تاثیر، نفوذ

برابر پارسی: بچنگ آوردن، دست برد زدن

معنی انگلیسی:
arrogation, dispossession, repossession, seizure, tenure

لغت نامه دهخدا

تصرف. [ ت َ ص َرْ رُ ] ( ع مص ) دست در کاری کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). دست در کاری زدن. ( آنندراج ). || برگردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). دگرگون شدن روزگار بر کسی. || حیله و تقلب کردن در کاری. ( از اقرب الموارد ). || به اصطلاح تصرف آن است که مثلاً شاعری شعری منظوم ساخته و معنی مقصود را به لطافتی که می باید ادا نکرده ، دیگری به قوت طبع دخلی در آن بکار بردو به تغییر الفاظ، معنی را لطیف سازد یا مصرع دیگر مناسب تر از مصرع اول موزون نماید مثال تغییر لفظ تصرف خان سراج المحققین است در دو شعر طاهر وحید. اول :
اعتبارات جهان رفته است پیش ازآمدن
نامها در وقت کندن از نگین افتاده است.
تصرف :
نامها در کندن ، از چشم نگین افتاده است.
دوم :
مستحق را زین بخیلان چشم احسان داشتن
همچو خون کم کردن فصاد از رویین تن است.
لفظ «ریزش » بجای «احسان » تصرف است.
مثال تبدیل مصرع ، قاسم مشهدی :
به دیر و کعبه میرقصند سرمستان آزادی
که روز جمعه بازی گاه طفلان است مکتبها.
شاه ناصرعلی مصرع اول را چنین گفته :
چو خواندی درس آزادی گلستان میشود زندان.
تصرفی که شاه صفی در شعرآصفی نموده مثل ندارد، شعر این است :
می توانی که دهی اشک مرا حسن قبول.
شاه صفی بجای «می توانی » چشم دارم تصرف نمود. ( از مطلعالسعدین بنقل آنندراج ). و رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون شود. || توجه و تملک و ضبط و قبض. ( ناظم الاطباء ) :
آگاه نئی کزین تصرف
بر سود منم تو بر زیانی.
ناصرخسرو.
اگر مثال باشد تا عمال بعضی را در قبض و تصرف خود گیرند. ( کلیله و دمنه ). اول آنکه در سخن مجال تصرف یافتند. ( کلیله و دمنه ).
دست تصرف قلم اینجا شکست
کین همه گنجینه در این پرده هست.
نظامی.
و من متحیر بودم که به چه کیفیت این حال مرا میگیرند. خواجه فرمودند که من متصرفم ، اگر میخواهم میدهم و اگر میخواهم می گیرم و این حال ترا به جذبه پیدا شده است. از آن جهت محل تصرف است و حالی که به متابعت سلوک می بود هر صاحب تصرفی آن را نمی تواند تصرف نمود. ( انیس الطالبین بخاری ص 219 ). تا ملک از تصرف او به در رفت و بر آنان مقرر شد. ( گلستان ). برخی از بلاد از قبضه تصرف او به در رفت. ( گلستان ).
چنان روزگارش به کنجی نشاند
که بر یک پشیزش تصرف نماند.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

دست بکاری زدن، بکاری دست یازیدن، بدست آوردن
۱-( مصدر ) بدست آوردن در دست داشتن مالک شدن . ۲ - دست بکاری زدن . ۳ - چیزی را بمیل خود تغییر دادن . ۴ -( اسم ) دست اندازی . ۵ - تغییر . جمع : تصرفات .

فرهنگ معین

(تَ صَ رُّ ) [ ع . ] (مص م . ) به دست آوردن ، مالک شدن .

فرهنگ عمید

۱. دست به کاری زدن، به کاری دست یازیدن.
۲. به دست آوردن، چیزی را مالک شدن.
۳. در کاری به میل خود تغییر ایجاد کردن.
* تصرف عدوانی: ملکی را به زور از دست مالک آن خارج کردن.

واژه نامه بختیاریکا

وا گِر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به هر کار ارادی در یک مال که دارای اثر شرعی است تصرف در آن مال گفته میشود.
تصرّف از ریشه (صرف) در لغت به معنای دست به کاری زدن، دگرگون شدن و چیزی را تحت استیلا و اقتدار خویش داشتن، آمده است. مراد از آن در فقه عبارت است از هر اقدام ارادی منتسب به شخص در مالی- اعمّ از عین و غیر عین- که دارای اثر شرعی است؛ خواه این اثر به سود تصرّف کننده باشد یا به زیان او. از این عنوان در بابهای متعدّدی از عبادات، عقود و ایقاعات سخن رفته است.
انواع تصرّف
تصرّف از جهات گوناگون تقسیم پذیر است، از آن جمله:تقسیم تصرّف به لحاظ فعلی از افعال به تصرف فعلی- مانند غصب و قبض عین از سوی فروشنده و خریدار- و تصرف قولی.تصرّف قولی نیز یا عقدی است، مانند بیع، هبه و مضاربه و یا غیر عقدی، مانند ابراء.تصرّف به لحاظ تصرّف کننده، به تصرف مستقیم (تصرّف مالک در مال خود بدون واسطه) و غیر مستقیم، همچون تصرّف فضولی و وکیل و به تصرف عدوانی (تصرّف در مال دیگری بدون رضایت وی) و غیر عدوانی (مالکی یا امانی) و به لحاظ آثار تصرّف به تصرف ناقل، مانند بیع، هبه و اجاره و تصرف مسقط خیار، تقسیم می گردد.
حکم تصرّف
تصرّف از دو بعد تکلیفی و وضعی دارای احکام و آثاری است که ضمن چند محور به آنها اشاره می شود.تصرّف یا از ناحیه مالک در مال خویش است و یا از ناحیه غیر مالک. تصرّف غیر مالک یا در ملک شخصی دیگری است، یا در ملک مشترک، یعنی مباح برای عموم، همچون آبهای عمومی، یا در مال متعلّق به عموم مسلمانان، مانند زمینی که با قهر و غلبه بر کفّار به دست آنان افتاده و یا در مال امام علیه السّلام است، مانند انفال و خمس.
تصرّف مالک
...

[ویکی الکتاب] معنی لَا تَصْرِفْ: که برنگردانی(صرف به معنای برگرداندن چیزی است از حالی به حالی ، و یا عوض کردن آن با غیر آن است )
معنی خَلَائِفَ: جانشینان (خلائف جمع خلیفه است . و خلیفه بودن مردم در زمین در جمله "خلائف فی الارض"به این معنا است که هر لاحقی از ایشان جانشین سابق شود و سلطه و توانایی بر دخل و تصرف و انتفاع از زمین داشته باشد ، همان طور که سابقین بر این کار توانایی و تسلط داشتند ) ...
معنی وَلَایَةُ: یاری دادن - سرپرستی و تدبیر امور- دوست داشتنی که همراه با تدبیر امور باشد(ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان را به عهده دارد. این معنای اصلی کلمه ولایت است ، ولی در مو...
معنی وَلَایَتِهِم: دوستی و اداره امور آنان (ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان را به عهده دارد. این معنای اصلی کلمه ولایت است ، ولی در مورد حب نیز استعمال شده ، و به تدریج استعمالش زیاد ...
معنی وَلِیِّهِ: خونخواهش - سرپرست و اداره کننده ی امورش (ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان را به عهده دارد. این معنای اصلی کلمه ولایت است ، ولی در مورد حب نیز استعمال شده ، و به تدری...
معنی أَولِیَاءَ: دوستان-سرپرستان-صاحب اختیاران (کلمه اولیا جمع کلمه ولی است ، که از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی تدب...
معنی أَوْلِیَاءَهُ: دوستانش-سرپرستانش-صاحب اختیارانش(کلمه اولیا جمع کلمه ولی است ، که از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی ت...
معنی أَوْلِیَاؤُکُمْ: دوستانتان-سرپرستانتان-صاحب اختیارانتان(کلمه اولیا جمع کلمه ولی است ، که از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ،...
معنی أَوْلِیَاؤُهُم: دوستانشان-سرپرستانشان-صاحب اختیارانشان(کلمه اولیا جمع کلمه ولی است ، که از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ،...
معنی مُهَیْمِنُ: فائق و مسلط بر شخصی و یا چیزی (هیمنه چیزی بر چیز دیگر این است که آن شیء مهیمن بر آن شیء دیگر تسلط داشته باشد ، البته هر تسلطی را هیمنه نمیگویند ، بلکه هیمنه، تسلط در حفظ و مراقبت چیزی و تسلط در انواع تصرف در آن است به عبارت دیگر علاوه بر حفظ و مراقب...
معنی نُوَلِّی: مسلط و چیره می کنیم - ولایت می دهیم (کلمه ولی از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی تدبیر امر اموالشان به...
معنی وَلِیُّ: صاحب اختیار- سرپرست- دوست اداره کننده امور (کلمه ولی از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی تدبیر امر اموا...
معنی وَلِیُّکُمُ: صاحب اختیارشما- سرپرست شما- دوست اداره کننده ی امور شما(کلمه ولی از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی تد...
معنی وَلِیُّنَا: صاحب اختیارشما- سرپرست شما- دوست اداره کننده ی امور شما(کلمه ولی از ماده ولایت است ، و ولایت در اصل به معنای مالکیت تدبیر امر است ، مثلا ولی صغیر یا مجنون یا سفیه ، کسی است که مالک تدبیر امور و اموال آنان باشد ، که خود آنان مالک اموال خویشند ، ولی تد...
ریشه کلمه:
صرف (۳۰ بار)

[ویکی فقه] تصرف (فقه). به هر کار ارادی در یک مال که داراى اثر شرعى است تصرف در آن مال گفته میشود.
تصرّف از ریشه (صرف) در لغت به معناى دست به کارى زدن، دگرگون شدن و چیزى را تحت استیلا و اقتدار خویش داشتن، آمده است. مراد از آن در فقه عبارت است از هر اقدام ارادى منتسب به شخص در مالى- اعمّ از عین و غیر عین- که داراى اثر شرعى است؛ خواه این اثر به سود تصرّف کننده باشد یا به زیان او. از این عنوان در بابهاى متعدّدى از عبادات، عقود و ایقاعات سخن رفته است.
انواع تصرّف
تصرّف از جهات گوناگون تقسیم پذیر است، از آن جمله:تقسیم تصرّف به لحاظ فعلى از افعال به تصرف فعلی- مانند غصب و قبض عین از سوى فروشنده و خریدار- و تصرف قولی.تصرّف قولى نیز یا عقدى است، مانند بیع، هبه و مضاربه و یا غیر عقدی، مانند ابراء.تصرّف به لحاظ تصرّف کننده، به تصرف مستقیم (تصرّف مالک در مال خود بدون واسطه) و غیر مستقیم، همچون تصرّف فضولی و وکیل و به تصرف عدوانی (تصرّف در مال دیگرى بدون رضایت وى) و غیر عدوانی (مالکى یا امانی) و به لحاظ آثار تصرّف به تصرف ناقل، مانند بیع، هبه و اجاره و تصرف مسقط خیار، تقسیم مى گردد.
حکم تصرّف
تصرّف از دو بعد تکلیفی و وضعی داراى احکام و آثارى است که ضمن چند محور به آنها اشاره مى شود.تصرّف یا از ناحیه مالک در مال خویش است و یا از ناحیه غیر مالک. تصرّف غیر مالک یا در ملک شخصى دیگرى است، یا در ملک مشترک، یعنى مباح براى عموم، همچون آبهاى عمومى، یا در مال متعلّق به عموم مسلمانان، مانند زمینى که با قهر و غلبه بر کفّار به دست آنان افتاده و یا در مال امام علیه السّلام است، مانند انفال و خمس.
تصرّف مالک
...

دانشنامه عمومی

عمل اشغال یک ساختمان و زمین ترک شده با کاربری عمدتاً مسکونی را تصرف به انگلیسی اسکات ( به انگلیسی: squat ) می نامند. در عمل اشغال این گونه منازل، انتقال مالکیت، اجاره یا اعطای هر نوع مجوز قانونی برای تصرف ملک انجام نخواهد گرفت.
به گفته رابرت در ۲۰۰۴ جمعیت افرادی که در سراسر جهان در خانه های تصرف شده زندگی می کنند بالغ بر یک میلیارد نفر بوده است. او برای سال ۲۰۵۰ این رقم را تا ۳ میلیارد تن نیز برآورد می کند. [ ۱] با این حال موضوع اشغال کمتر در مباحث آکادمیک و سیاست گذاری ها مطرح شده و به عنوان یک معضل، نارسایی اجتماعی یا جنبش اجتماعی مورد توجه و مفهوم سازی قرار نگرفته است. [ ۲]
اشغال می تواند به جنبش های سیاسی مثل آنارشیسم، اتونومیسم یا سوسیالیزم مرتبط باشد. همچنین این عمل می تواند با هدف حفظ بناها و همین طور فراهم آوری مسکن از سوی مقامات انجام شود.
به این پدیده اجتماعی به خصوص در روستاهای ایران سابقا خوش نشینی گفته می شد.
در بسیار از کشورهای نابرخوردار، حلبی آباد و زاغه های وسیعی وجود دارد که در حاشیهٔ شهرهای بزرگ ساخته می شوند که از خانه های خودساخته یا بی مجوز از صاحب زمین تشکیل شده است. در حالی که با گذشت زمان این سکونت گاه های اشغال شده می تواند قانونی و غیرقابل تمایز با منازل معمولی شوند، اما همچنان زیرساخت های حداقلی برای اقامت خواهند داشت؛ بنابراین از سیستم فاضلاب خبری نخواهد بود، آب آشامیدنی باید از فروشنده خریداری شده یا از شیر مرکزی تهیه شود. اگر برق هم داشته باشند، برق دزدی خواهد بود که از کابل فشار قوی مجاور شهرک تهیه شده است. در کنار استفاده مسکونی، ساختمان های اشغال شده می توانند به عنوان مراکز اجتماعی، فروشگاه مبادله، ایستگاه رادیوهای زیرزمینی یا کافه مورد استفاده قرار گیرد.
در طول دوران رکود اقتصادی و افزایش سلب مالکیت منازل در دههٔ اول قرن حاضر، اشغال خانه ها بیش از پیش در غرب و کشورهای توسعه یافته شایع شد. در بعضی موارد اشغال ها با انگیزه سیاسی نیز همراه شدند. دکتر کیسیا ریو محقق مسائل مربوط به مسکن معتقد است: «اشغال منازل از سر ضرورت خود عملی سیاسی است. از آن جا که پاسخ یا واکنشی به نظام سیاسی به شمار می رود که خود عامل بروز بحران است. » در شرایط رو به افول مسکن، فرصت های محدود برای خانه دار شدن و انتظارات ناکام شهروندان در این حوزه، اشغال کنندگان با رهاکردن خود از کانال های سنتی تهیه منزل و روابط مالک مستأجر، چشم انداز جدیدی را در برابر رفاه اجتماعی ترسیم می کنند. [ ۳]
عکس تصرف
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

تَصرّف (حقوق)
سلطه و استیلای مادی و عرفی انسان بر مال، به منظور استفاده از آن به نفع خود. منظور از استیلا، حالت و ارتباط مادی است بین انسان و مال، که به موجب آن شخص بتواند بدون هیچ مانعی ارادۀ خود را در مورد آن به اجرا بگذارد. نحوۀ استیلا و حالات آن مختلف و متفاوت است. در حقوق، تصرف به عنوان مالکیت، دلالت بر مالکیت آن مال دارد مگر آن که خلاف آن ثابت شود (مادۀ ۳۵ قانون مدنی)، مانند مواردی که مال با اجازۀ مالک در تصرف دیگری باشد و یا غاصبی بدون اذن مالک مال او را به تصرّف درآورد. تصرفات اشخاص در اموال در حمایت قانون است، مگر آن که ثابت شود که تصرف ناشی از ناقل قانونی نیست. در حقوق اسلام، به موجب قاعدۀ «ید»، تا مالکیت غیر متصرف به اثبات نرسیده باشد، ذوالید یا تصرف کننده، مالک مال محسوب می شود. این قاعده وسیله ای برای احراز مالکیت است. تصرف عدوانی تصرفی است که بدون رضایت مالکِ مالِ غیرمنقول از طرف کسی صورت گیرد یا مالی را از تصرف متصرف بدون رضایت او خارج کند.

مترادف ها

inhabitancy (اسم)
سکنی، اشغال، تصرف، زیست، اقامت، حق سکنی

possession (اسم)
مالکیت، دارایی، تسلط، خون سردی، تصرف، ثروت، ید تسلط

modification (اسم)
تعدیل، اصلاح، تصرف، پیرایش، تغییر و تبدیل

change (اسم)
تغییر، دگرگونی، بدل، پول خرد، عوض، تحول، مبادله، تصرف

seizing (اسم)
بهم بستن، توقیف، تصرف

tenure (اسم)
علاقه، خواست، تصدی، اشغال، تصرف، نگهداری، اجاره داری، حق تصدی

occupation (اسم)
سرگرمی، حرفه، اشتغال، اشغال، پیشه، تصرف، شغل

seizure (اسم)
ربایش، تصرف، مصادره، غصب، حمله ناگهانی مرض

occupancy (اسم)
اشغال، تصرف، اشغال مال

فارسی به عربی

احتلال , حجز , شغل , ملکیة ، اِحْتِلالٌ ، استملاک

پیشنهاد کاربران

تسرپ= تصرف= تسرب، از آن خود نمودن، چیرگی، اچیرنمودن،
ژپت، به چنگ آوری، دست بُردیک، جیگور، اَویتَن، اَشیت
برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) .
اسل شناسی واژگان فارسی از ( ( زبان روزمره ) ) و ( ( زبان سازی دیرینه و نو ) ) .
...
[مشاهده متن کامل]

نویسنده :
#مسعودلشکر نجم آبادی - امیرمسعودمسعودی
#آسانیک گری
#چیلو
#chilloo
#asaniqism
#امیرمسعودمسعودی
# آسانیکا
#asaniq
#Taksoo
#نازنین - علیپور
#مهدی - اباسلط
#فرشید - سرباز - وتن - رشید
#نهال - بهداد - فر
#محمد - رویایی
#ضیا - همایون
#نادر - رهسپار
#اردشیر - سمسار
#اوج - اندیشان - آزاد
راهنمای بهره برداری و اسفایده.
ساختار نوشته شدن برابری واژه ها :
اسل= ساختگی= اسل های دیگر

از آن خود نمودن ( تصرف کردن )
نمونه:
انگلیس بر آن است از کانادا پیروی کند و دارایی های روسیه در این کشور را از آن خود نماید ( تصرف کند ) و از آن ها برای پشتیبانی از �کیِف� بهره مند شود.
برگرفته از یادداشتِ در دست کاری ویرایش و پارسی نویسی شده از سوی اینجانب.
تصاحب
در پارسی سره واژگان از دو سو خوانده میشوند.
درک 🔄 کرد
خوش 🔄 شوخ
مغز 🔄 زغم
سر 🔄 رس
روز 🔄 زور
وزارت 🔄 ترازو
وووووو
به همان گونه واژه ( پرست ) هم یک واژه کهن پارسی است که از دو سو خوانده میشود.
...
[مشاهده متن کامل]

پرست 🔄 تسرپ ( تصرف ) .
پرست
با پرستاری ما مردم را تسرپ/تصرف کرده میتوانیم.
ما با ارزش هستیم و خداوند ما را پرستش میکند.
پرستش، پرستاری = نگهداری
بلی
خداوند همه هستی را پرستش میکند.
خدا نگهدار، الله حافظ، God be with you .
ما و همه هستی با ارزش هستیم که خداوند ما را پرستش میکند تا ما را تسرپ/تصرف کند و در دلان ما راه یافته و جاه گیرد.
خداوند ما را پرستش میکند.
ما پرستش خدا را ستایش میکنیم.
ستایش خدا در پرستاری و ارزش دادن میباشد.
۱: پرستاری خود
۲: پرستاری کودکان و درماندگان
۳: پرستاری چیز هایی ارزشمند
مانند: دهقانی و آتش
آتش مادر همه هنر در هستی است و میباشد.
با آمدن آتش بود که شهران ساخته شدند و مردم دولت ساختن را آموختند و این کار کردن با آتش بود که بر پیدایش ( باژ، مالیه، Tax ) شد.
کمک کردن به آتشدان هایی شهر و راه بر پیدایش مالیه شد و حکومت و کشور و دولت ساخته شد.
پرستش کنید تا تسرپ نماید.
تسرپ/تصرف یک واژه و دو لهجه و یا ادا میباشد که درستش همان ( تسرپ ) میباشد.
پرست 🔄 تسرپ

تصرف و یا تسرپ
تصرف یک واژه پارسی است که به زور به عربی تبدیل گردیده است.
تسرپ 🔄 پرست
پرستاری بر تسرپ میشود.
با پرستاری شما مردم را تسرپ میکنید ( دل به دست می آورید.
خداوند آدمی را پرستش میکند.
...
[مشاهده متن کامل]

خدا نگهدار، الله حافظ
پرستاری نگهداری است.
خدا ما را پرستش میکند زیرا ما با ارزش هستیم.
ما خدا را ستایش میکنیم.
ستایش خدا در پرستاری پیداوار خدا است.
درماندگان پرستش میشوند.
کودکان پرستش میشوند.
چیز هایی با ارزش پرستش میشوند.
آتش 🔥 با ارزش است و ما آتش را پرستش میکنیم.
تصرف به لهجه عربی است.
درستش به پارسی ( تسرپ ) است.

تصرف به معنای چیزی را تحت قیادت یا سلطه ی خود قرار دادن به کار می رود.
تصرف : به معنای اِشغال کردن ، آنِ خود کردن یا از آنِ خود کردن ، مالِ خود کردن به صورت غیر قانونی یا به صورتی که صاحب اصلی آن راضی نباشد ؛
برای این واژه در گویش لری بختیاری کلمهٔ واگِر کِردن به کار می رود .
احتلال
《 پارسی را پاس بِداریم》
تَصَرُّف
این واژه یِ اَرَبی اَز سِتاکِ صَرَفَ دَر ریختارِ تَفَعُّل وَ کارپایه ست وَلی دَر پارسی به چهرِ نامِ کارپایه اَز آن بَهره بُرده می شَوَد.
بَرساخته های اَرَبی اَز ریشه یِ صَرَفَ وَ بَرابَرنَهاد هایِ آن:
...
[مشاهده متن کامل]

صَرف = گَشتَن ، گَردیدَن ، گَرداندَن ( تَراگَشتَن )
تََصَرُّف = گَردِش ، تَراگَردِش ( تَفَعُّل )
تَصریف = گَردانِش ، تَراگَردانِش ( تَفعیل )
مَصرَف = گَردِشگاه ، گَشتگاه ، تَراگَشتگاه ( مَفعَل )
صَرّاف = گَردا ، گَردانَنده، تَراگَرد ( فَعّال )
صَرّافی = گَردانَندِگی ، تَراگَردایی
مَصروف = گَشته ، گَردیده ، تَراگَشته ( مَفعول )
صارِف = گَردَنده ، گَشتار ، تَراگَر ( فاعِل )
اِنصِراف = بَرگَردَندِگی ، بَرگَشتِگی ، تَرابَرگَردی ( اِنفِعال )
مُنصَرِف= بَرگَردَنده ، بَرگَشتار، تَرابَرگَرد ( مُنفَعِل )
هَم چِنین می تَوان اَز کارپایه هایِ : چَرخیدَن ، چَرخاندَن
وَ گُساردَن ، گُساراندَن هَم بَهره گِرِفت.
اَفروزانِش :
تَصَرُّف اینکه چیزی به دَست کَسی اَز کَسی به زور گِرِفته یا سِتانده یا اَخزیده می شَوَد وَ چیزِ گِرِفته شُده اَز این دَست به آن دَست گَردیده می شَوَد یا می گَردَد .
واژه نامَک
نامِ کارپایه = اِسمِ مَصدَر
سِتاک ، ریشه ، بُن ، بیخ ، بیز ، پایه = اَصل ، اَساس
ریختار = صیغه ، باب
کارپایه = مَصدَر
کارواژه = فِعل
بَرابَر نَهاد = مُعادِل
بَهره بُردَن = اِستِفاده کَردَن
چِهر = شِکل
جَعل شُده = بَرساخته
اَفروزانِش ( مانَندِ روز روشَن ساختَن ) = توضیح : اَز وَضَحَ
اَخذ واژه ای پارسی وَ اَرَبیده شُده یِ اَخز یا اَخش

مالکیت
گرفتن

این واژه عربی است و پارسی آن اینهاست:
اَشیت ( اوستایی: اَشَئِتَ )
اَویتَن avitan ( اوستایی: اَوی تَنی )
جیگور jigur ( اوستایی: جی گَئوروَ )
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس