پرسش خود را بپرسید

پیام اخلاقی این بیت

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
١٤٥

پیام اخلاقی این بیت چیه ؟

آن یکی در چشم تو باشد چو مار

هم وی اندر چشم آن دیگر نگار

١,٤٤٢
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٦١

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

با سلام. در  جستجو ی پاسخ جنابعالی دو تعریف دیدم که تقدیم می نمایم؛

1-

این بیت شعری از مولوی (جلال‌الدین محمد بلخی) است و دارای پیام اخلاقی است. این بیت به معنای زیر است:

  • آن یکی در چشم تو باشد چو مار: اشاره به فردی است که در نظرات و عملکردش مانند مار عمل می‌کند، یعنی خیانت‌آمیز و مخرب است.
  • هم وی اندر چشم آن دیگر نگار: اشاره به فرد دیگری است که در نظرات و عملکردش مانند نگار (یعنی عاشق و محبوب) است، یعنی صادق و محبوب.

به طور کلی، این بیت به ما یادآوری می‌کند که انتخاب دوستان و همراهان ما بسیار مهم است و باید از افرادی که مانند مار عمل می‌کنند دوری کنیم و به جای آن، افرادی را انتخاب کنیم که مانند نگار صادق و محبوب باشند.

2-

پیام اخلاقی این بیت از شاهکارهای شاعرانه مولانا است و به تضاد بین خیالات و باورهای مختلف اشاره دارد. در این بیت، شاعر به تضاد بین خیال کفر و خیال مؤمنی در دو چشم اشاره می‌کند. پیام اخلاقی این بیت به تأکید بر اهمیت تفکر و تمایز بین خوب و بد، روشنگری در انتخابات و پذیرش حقیقت است. این بیت نشان‌دهنده ضرورت توجه به دیدگاه‌ها و باورهای مختلف و توانایی تفکر و تمایز در قبول یا رد آن‌ها است.

٢٦٢,٨٢٩
طلایی
١٦٣
نقره‌ای
٣,٣٠٥
برنزی
١,٨٢٣
تاریخ
٢ ماه پیش

درود برداشت شما دارای ایراداتی میباشد
در این سروده دو بیت به یک نفر اشاره دارد
برای مثال کسی که تو به او به چشم یک مار و ادم بد میبینی به چشم افراد دیگری دلبر و نگار و زیبا است مثالش میشه اینکه هرکس با ما دشمنه برای ما آدم بدی هست نه بقیه که ممکنه با دوستای خودش دوست خوبی باشه!

-
٢ ماه پیش

میگوید شاهراه  انس  دوستی، شناخت شخصیت آدمها و سازگار ی  با   خلق و  خوی  آنهاست

١٢,٧٦١
طلایی
١٠
نقره‌ای
٤٣١
برنزی
٢٠٤
تاریخ
٢ ماه پیش

نگاه و دیدگاه هر انسانی نسبت به دنیای پیرامون گوناگون است ، چیزی برای یک فرد دوست داشتنی و برای فرد دیگری  نفرت انگیز است. شاید به این دلیل است که هر کس به طرف چیزی کشیده می شود که به آن میل قلبی دارد .

١٠٦,٠٢٢
طلایی
١٣٠
نقره‌ای
٢٤٤
برنزی
٣١٩
تاریخ
٣ ماه پیش

پاسخ شما